Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O skocích a hranicích

Říkají, že je to neúcta k životu, takhle riskovat. Když jsem stála na mostě ve výšce 138metrů na vysunuté plošině nad soutěskou Aradaina na jihu Kréty, půlku chodidel vystrčených ven a chlapík za mnou mi říkal:

„A teď zapomeň na svoje kamarády (kterým jsem pořád mávala, což nebylo nic než projev strachu – když mám strach nebo jsem ve stresu, pořád mluvím a šiju sebou), koukej se před sebe a pořádně si to užij...“, tak jsem si říkala, že jsem se fakt musela zbláznit a proč si tohle vlastně dělám.

Protože jsem v podstatě srab, zbantovala jsem další čtyři kamarády, aby jeli se mnou. Dvě hodiny jízdy autem. Nevěděla jsem, jestli mi je zle z těch serpentýn nebo z toho, že za chvilku skočím z mostu. Přejeli jsme most, který se celý otřásál, a byli jsme tam. Krásně tam bylo, řecká krajina má něco do sebe. Takové bohem zapomenuté místo. Strčili mi smlouvu (jakože kdyby něco, tak nic) pod nos a já říkám: Tak moment, já se jdu nejdřív projít. Vrátila jsem se na most a poprvé jsem se podívala dolů. Tam se jakoby líně válelo několik šutráků. Bylo jasné, že když se něco nepovede, tohle nedám. Měla jsem radši skákat do vody, napadlo mě. Soutěska vypadala dost úzká a já  zvažovala, jaké jsou šance, že skočím blbě a narazím svým tělem na jednu z jejích stran. Scestná úvaha, samozřejmě, ale v mém případě měl strach úzké oči.

Nejdřív skočil kamarád. Byl to jeho druhý skok a skočil s profesionální lehkostí. Možná to bylo i tím, že dělá pro Air force. Už když jsem ho viděla, jak letí dolů, věděla jsem, že taky skočím, že chci skočit. Koneckonců to byl můj nápad, že...Jenže pud sebezáchovy pracoval proti mě.

Když mi navlékali postroj, neustále jsem mlela. Ani nevím co, prostě jsem mluvila a mluvila, ale pak jsem musela být zticha, protože mi vysvětlovali, jak si musím dole po seskoku přetáhnout kolem hrudníku smyčku, co mi hodí a přepnout karabinu... Přepnout co? Tak moment! O tom ve smlouvě nic nebylo..! Já si přece nemůžu nic přepínat, co když to přepnu špatně? Spadnu dolů? Je to jednoduché, trval ten chlapík na svém. Zorničky jsem měla zvětšené hrůzou...budu historicky první člověk, který přežije seskok, ale pak se stejně zabije, protože si blbě přepne karabinu...!

Zopakovali mi to asi milionkrát, tříleté dítě by to pochopilo rychleji. Konečně mě dostali na plošinu a ukazovali mi, jak si dát ruce, kam nohy. Doslova mi chodidla položili na půl cesty ven. Automaticky jsem je vrátila zpátky do bezpečí plošiny. „Tak to ne, už žádné vracení.“ řekl jeden z nich dost tvrdě, až mě to zaskočilo, ale asi věděl, co dělá, neb ten tón jeho hlasu zastavil mé protesty. Poslušně jsem obě nohy vrátila tam, kde byly předtím. Pokrčila jsem kolena, napnula ruce a on řekl: „A teď zapomeň na svoje kamarády, koukej se před sebe a pořádně si to užij...“

Užij? Si dělá prdel, ne? prolítlo mi hlavou, ale pak jsem spolkla veškeré námitky. Cítila jsem, jak oba ustupují dozadu, ale neohlédla jsem se. Podívala jsem se před sebe a najednou tam byl všude mír, něco jako když se smíříte s tím, že jinak už to nebude. A když umřít (odmala mám dramatický talent) - tak takhle. Zhoupla jsem se dozadu a skočila jsem.

Cítila jsem, jak svou vahou rozrážím vzduch. A najednou jsem byla dole.  Alespoň jsem si to myslela, když jsem ucítila, jak mě gumové lano táhne zpátky nahoru! S tím jsem tak nějak nepočítala a v tu chvíli jsem zavřela oči. Když jsem je otevřela, už jsem se jen zlehka pohupovala nahoru a dolů.  Přežila jsem! Rozhlédla jsem se a uviděla jsem, jak si mě v soutěsce zvědavě prohlíží koza, jak tam tak visím hlavou dolů. Ta asi kouká, odkud jsem tam spadla. „Čau kozooooo!“ zařvala jsem na ní. Zamečela zpátky a dala se na útěk. Začala jsem se strašně smát. Když mě vytáhli nahoru, uvědomila jsem si, že ani nevím, jak jsem si přepnula tu karabinu.

Bungy jump jsem skočila v roce 2006 a tenhle rok se mi splnil další sen – na letišti v Příbrami jsem si skočila  tandemový seskok. Bylo to jiné, vůbec jsem se ze začátku nebála. Jenže  já jsem přesvědčená, že člověk by se měl bát. Bát se je zdravé. Tak nějak podvědomě tuším, že když se člověk nebojí, bůh ho ztrestá za jeho pýchu. Nebála jsem se do momentu, než se s námi vzneslo letadlo. V tu chvíli jakoby na mě někdo hodil neviditelnou deku a mnou projel strach. Úplně jsem v tu chvíli ochrnula a v ten moment mi bylo jasné: Tak tohle nepůjde, to prostě nepůjde...

V tu chvíli se poprvé otevřely dveře letadla v 1500metrech a vyskákali dva sólo parašutisti. To nepůjde, to nepůjde, znělo mi v hlavě. Instruktor mi začal upravovat postroj. Následovala jsem jeho pokyny jako ve snu. Letadlo vystoupalo do 4km a on řekl: „Tak jdeme na to.“ A já si říkala: Do prdele, do prdele... Ke dveřím jsem šla jako zvíře na porážku.

Tandem má jednu obrovskou výhodu proti bungy jumpingu – nemusíte udělat ten rozhodný krok, instruktor skočí za vás, vy na něm doslova visíte. Zavřela jsem oči a pak už jsem jen ucítila, jak nás proud vzduchu táhne někam doleva a dozadu... Když jsem otevřela oči, letěla jsem.  Letěla jsem a pode mnou byly mraky. Vypadaly přesně tak, jak o nich sníte...jako peřina.

Možná to byla ta iluze, že padám do měkkého, ale strach byl pryč. Blížili jsme se k nim a já si na ně najednou mohla sáhnout. Na mraky! Sáhnula jsem si na mraky! Chtěla jsem se jich chytnout a nepustit.

Prolěteli jsme jimi a najednou jsme byli zpátky v realitě, pod námi se objevilo letiště a pak ještě cuknutí, jak se otevřel padák, a bylo po snu...

Možná je to tak trochu o neúctě k životu, ale kdybyste v sobě neměli pokoru, nic by vám to nedalo, pro mě to bylo o překonání mě samé, o překonání vlatního strachu,  pudu sebezáchovy. A teď vím, že své hranice mám zase o něco dál.

 

 

 

Autor: Adriana Suska | středa 14.10.2009 12:34 | karma článku: 26,09 | přečteno: 4886x
  • Další články autora

Adriana Suska

Lovestory

Letní povídka pro Víkend MF DNES...................................................................................................... Zhoupnul se svět. Takovým tím lehkým, nenápadným způsobem jako kdybyste rozfázovali pohyb houpací sítě.

25.7.2013 v 17:28 | Karma: 17,94 | Přečteno: 1236x | Diskuse| Osobní

Adriana Suska

O pytlíkologii jako marketové demagogii

Začneme matematicky: Koupíte dvě jabka, dva pomeranče, tři meruňky, jeden citrón, jedno avokádo, pět bananů a česnek balený v síťce. Kolik si na to musíte vzít plastových sáčků? Správná odpověď je závislá na tom, v jakém hyper/super/megamarketu jste právě nakoupili.

16.7.2012 v 16:29 | Karma: 15,07 | Přečteno: 1497x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Adriana Suska

Kde já bych bez tebe byla...

Tak mi to nedalo, říkala jsem, že o něm blog nenapíšu, ale nemůžu si pomoct. Nedávno jsem totiž odhalila důležitost faktoru vděčnosti a bezbřehého obdivu ve vztazích.

13.6.2012 v 16:55 | Karma: 13,35 | Přečteno: 1275x | Diskuse| Společnost

Adriana Suska

Kodex nevěrníka

Není to tak dávno, co jsem psala Kodex milenky, a mám pocit, že by nějaký ten manuál užili i nevěrníci (nevěrník je babiččin eufemismus pro děvkaře a kurevníky). Pánové, pánové...

5.8.2011 v 23:41 | Karma: 37,76 | Přečteno: 10481x | Diskuse| Společnost

Adriana Suska

Zápisky ze Santiaga de Cuba (vytržené a s možným pokračováním)

„Auuu! Já jsem taková kráááááva....auuuu......“ dřepím na schodech památníku generála Macea v Santiagu de Cuba a úpím bolestí. Foťák!, prolítlo mi hlavou. Rychle ho zkontroluju a na chvilku se dostaví úleva – foťák je celej.

27.3.2011 v 21:52 | Karma: 16,14 | Přečteno: 1721x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Macron nabízí sdílení jaderných zbraní pro obranu EU, nechce být vazalem USA

29. dubna 2024  14:08

Důvěryhodná evropská obrana by měla jít nad rámec ochrany, kterou už poskytuje Severoatlantická...

MF DNES má nominaci na Novinářskou cenu. Zaujal rozhovor s trampem na koni

29. dubna 2024  14:07

Nadace OSF zveřejnila seznam nominovaných na Novinářskou cenu 2023. V soutěžní kategorii Regionální...

Náraz do stromu odmrštil auto přes silnici, řidička nadýchala více než promile

29. dubna 2024  14:03

Opilá řidička havarovala v sobotu nad ránem na Jindřichohradecku. Po několika nárazech do stromů...

Za dvacet let úspěšného vývoje Českého republiky to nepovažujeme, řekl Klaus

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno 

Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

  • Počet článků 56
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3983x
Žena

Seznam rubrik

Oblíbené knihy